miercuri, 22 decembrie 2010

UN CRĂCIUN FERICIT ŞI CU PROFIT!


Mos Craciun este personajul de legenda care vinde cel mai bine pe intreg mapamondul. Intrecand orice erou de benzi desenate sau vedeta, mosul imbracat in rosu, cu barba alba si cu sania lui trasa de reni reprezinta poate cel mai genial produs de marketing creat vreodata, avand un urias potential de vanzari ce pare a nu seca dupa aproape 80 de ani de existenta (prima reclama cu Mos Craciun dateaza din 1931).

Mos Craciun vinde aproape orice, de la dulciuri din martipan, obiecte de imbracaminte, jucarii si pana la bijuterii extravagante sau masini scumpe. Reteta vanzarilor de succes se pare ca este atasarea numelui lui Mos Craciun de produs, indiferent care ar fi acesta. Telefoanele mobile, computerele, echipamentele sportive, vacantele exotice sau banalele obiecte de uz casnic, toate ies din tolba mosului devenind mult dorite cadouri de Craciun. Daca adaugam si mancarea si bautura - consumate, in ciuda sfaturilor medicale si ale celor mai bune intentii ale consumatorilor - in cantitati industriale in toata perioada sarbatorilor de iarna dar mai ales la masa de Craciun, obtinem ceea ce s-ar putea numi „super brandul” Mos Craciun.
 
 

Nasterea celui mai faimos produs de marketing al secolului
 

Provenind initial dintr-o modificare a numelui sfantului Nicolae (vezi Cum a devenit ierarhul Nicolae din sfant in Mos Craciun), celebrul binefacator al copiilor din intreaga lume, asteptat cu sufletul la gura din Rusia pana in Papua Noua Guinee, Mos Craciun reprezinta in fapt un produs sincretic, izvorat din legende si povesti dar mai ales din imaginatia oamenilor de marketing si chiar al statelor, ce l-au transformat, in virtutea nevoii de promovare, in figura centrala a sarbatorilor de iarna.
 
Pere Noel cum ii spun francezii sau Santa Claus cum ii spun englezii a fost sarbatorit pana si in perioada comunista in Europa de Est, copiii generatiilor de dinainte de Revolutie asteptand cadourile de sarbatori ale lui Mos Gerila; Mos Activistul, cum ii spuneau mai in gluma mai in serios parintii. Si care, coincidenta sau nu, era imbracat in rosu, avea barba alba si lasa sub brazii impodobitii cadouri pentru copiii cuminti.
 
Exista mai multe straturi ale povestii lui Mos Craciun, primul dintre acestea fiind legenda vietii Sfantului Nicolae (a trait in secolul IV e.n.), sarbatorit pe 6 decembrie. Desi nu este foarte clar drumul transformarii unui episcop crestin in aducator de daruri pentru copii, se pare ca este vorba despre o extrapolare a legendei ce inconjoara viata si binefacerile sale, una dintre cele mai cunoscute fiind cea legata de inzestrarea a trei tinere sarmane carora le-a facut cadou, pe rand, cate o punga plina cu aur, astfel incat sa nu ramana nemaritate (vezi aici pe larg). Legenda mai spune ca Sfantul Nicolae s-a furisat pe acoperis (pentru a nu fi vazut de tatal fetelor) si a dat drumul pungii cu aur pentru fata cea mica pe horn, punga cazand intr-o soseta pusa la uscat langa semineu, ceea ce a determinat pare-se si obiceiul de agata sosetele langa soba in asteptarea lui Mos Craciun. Exista, de asemenea, o veche legenda rusa crestina care pomeneste existenta unui al patrulea mag ce mana prin stepa o sanie trasa de reni purtand cadouri pentru copii, in vreme ce magii cei trei de la Rasarit au venit la Bethleem, urmand steaua ce li se aratase pe cer, pentru a se inchina Pruncului Sfant, caruia i-au adus in dar aur, smirna si tamaie. Este posibil, prin urmare, ca obiceiul daruirii cadourilor de Craciun sa derive si din aceste intamplari.
De altfel, in Spania de exemplu, copiii nu primesc daruri decat in 6 ianuarie (cand este Epifania), zi in care se celebreaza cei trei regi (Los Reyes Magos), fiecare dintre ei reprezentand cate un continent: Europa (Melchior), Asia (Caspar) si Africa (Balthasar).
 
Santa Claus, cum este denumit in engleza Mos Craciun, pare a-si trage numele dintr-o deformare lingvistica a numelui Sfantului Nicolae in Belgia si Tarile de Jos - Sinterklaas - si care a aparut prima oara intr-o lucrare a scriitorului Washington Irving, tema fiind ulterior reluata de catre pastorul Clement Clarke Moore intr-o lucrare inspirata de cea a lui Irving si destinata copiilor sai, poate cea mai cunoscuta lucrare americana, denumita „A visit from St. Nicholas”.  In aceasta poveste regasim ideea de Mos Craciun (Santa Claus) ce ne este astazi familiara, inclusiv aparenta fizica, numele (inspirat, dupa cum mentionam, de lucrarea lui Irving), noaptea in care aduce cadouri, modalitatea de transport - sania trasa de reni, numarul si numele acestora, precum si traditia ca mosul aduce jucarii copiilor. Povestea, publicata initial anonim in 1823 si atribuita pastorului Moore, transcede ulterior granitele americane, raspandindu-se initial in intreaga lume anglofona si unificand ideea de Sfantul Nicolae, Santa Claus, intr-una singura, cea a lui Mos Craciun.
 
Mos Craciun devine cu timpul mai cunoscut in lume ca aducator de daruri pentru copii, Sfantul Nicolae fiind in continuare mai important in unele tari ortodoxe precum Grecia sau Rusia.
 
Si daca Sfantul Nicolae aducea daruri iar Sinterklaas a devenit Santa Claus, al treilea strat al povestii lui Mos Craciun, infatisarea de mosulet vesel si rotofei cu barba alba si haine rosii cu poale si maneci tivite cu blanita alba, trebuie sa ii fie atribuita lui Thomas Nast. Caricaturistul american a desenat ceea ce avea sa devina imaginea clasica a lui Mos Craciun in 1863, pentru revista Harper’s Weekly; desenul sau a transformat imaginea mosului, dintr-un batran inalt si slabut imbracat in verde (ca si elfii legendari care il ajutau sa impacheteze cadourile) in mosuletul simpatic si rotofei de astazi.
 
Numele mosului in limba romana pare a proveni dintr-un nume stravechi ce ar insemna Creat sau Nascut, cu referire la Iisus Christos, Fiul lui Dumnezeu, a carui nastere este sarbatorita de Craciun. Numele mosului este format cu acest nume al sarbatorii, insa publicitatea a inlocuit si in acest caz vechea imagine a unui om imbracat in costum popular cu imaginea rubiconda a Mos Craciunului modern.
 
In ceea ce priveste data si obiceiurile sarbatorii Nasterii Domnului, unele surse istorice il mentioneaza pe teologul Arie care se pare ca a promovat, dupa anul 325 e.n., sarbatoarea ce a fost ulterior adoptata de catre goti si apoi de alte popoare europene. Desi data initiala a sarbatoririi este primvara, ulterior a fost aleasa data de 25 decembrie care are multe semnificatii in religiile precrestine. Romanii sarbatoareau pe 25 decembrie „Nasterea Soarelui Neinvins” (Dies Solis Invicti Nati sau Deus Solis Invictus), simbol al renasterii soarelui (solstitiul de iarna este pe 22 decembrie) si alungarii iernii.
 
Despre resedinta oficiala a lui Mos Craciun stim tot de la celebrul caricaturist american din secolul XIX Thomas Nast, cel care a stabilit in 1885 ca resedinta oficiala a lui Mos Craciun este la Polul Nord, in vreme ce scriitorul George Webster a fost cel care un an mai tarziu, preluand ideea lui Nast, impune si legenda fabricii de jucarii a Mosului.
 
Presa este practic cea care ii muta in anii ‘50 resedinta in Laponia, dupa ce a hotarat ca renii nu au ce manca la Polul Nord. De atunci si pana astazi, copiii stiu ca Mos Craciun isi pregateste vizita anuala in casuta lui din catunul lapon Korvatunaturi (Mlastina Urechii), asa cum le-a dezvaluit actorul si realizatorul finlandez de radio Markus Rautio la o emisiune pentru copii in 1927. El a dezvaluit ca Mosul locuieste undeva in Muntii Korvatunturi din tinutul Savukorski, la granita dintre Finlanda si Rusia.
 
Renii lui Mos Craciun sunt: Rudolf, Vixen, Blitzen, Comet, Cupid, Dancer, Dasher, Donder si Prancer, adica aceleasi nume pe care sus-pomenitul Clement Clark Moore le dadea in 1823 in a sa „A visit from St. Nicholas”. Rudolf este cel mai cunoscut dintre renii lui Mos Craciun, fiind conducatorul celorlalti. Ca o curiozitate, in SUA exista nu mai putin de 34 de localitati ce poarta numele renilor, 27 dintre acestea fiind localizate in Alaska.







Intrarea in istoria marketingului si nasterea unui super-brand
 
Prima reprezentare in scop publicitar a Mosului este realizata in 1931 (vezi foto) de catre compania Coca Cola,intr-un spot care arata cum Mos Craciun creste mai inalt decat elfii, isi pierde mantia rosie si imbraca un costum deux-pieces (pantaloni si tunica), avand culoarea rosului-Coca Cola. Poate cea mai de succes campanie de marketing a tuturor timpurilor, nu atat prin cresterea punctuala a vanzarilor din acel an a bauturilor Coca Cola, ci prin imaginea extrem de puternica pe care a impus-o, marcheaza astfel intrarea in istorie si in memoria vizuala colectiva a lui Santa Claus asa cum il cunoastem astazi.
De altfel, Coca Cola utilizeaza si in spoturile publicitare contemporane o imagine foarte asemanatoare cu cea a Mosului creat in 1931 de catre desenatorul Haddon Sundblom: un mos durduliu, vesel, cu obraji imbujorati si imbracat in rosu-Coca Cola.
Campania publicitara a legendarei companiei Montgomery Ward Company (care a distribuit primul catalog de vanzari comandat prin posta) introduce si imaginea renului Rudolf, cel cu nasul rosu, iar din 1950 Mos Craciun va avea resedinta oficiala in Laponia, la Napapirii (langa Rovaniemi) in Finlanda, chiar pe paralela de 66 de grade.
 
Imaginea publicitara a lui Mos Craciun este una complexa, intens exploatata si promovata pe plan global de aproape toate companiile comerciale iar, in cazul resedintei sale oficiale, de un stat intreg. Autoritatile finlandeze au largit aeroportul orasului pentru a permite si aterizarea avioanelor de mari dimensiuni si promoveaza intens „locuinta lui Mos Craciun”, prin sprijinirea de initiative turistice care includ si excursii in zona, ceea ce a impulsionat foarte mult economia regiunii. In prezent exista chiar si o pagina live pe internet unde poate fi urmarita plecarea oficiala in 23 decembrie a Mosului in calatoria sa imprejurul globului pentru a duce cadourile pentru copii.
 
Pierzandu-si semnificatia strict religioasa in multe zone ale globului (acolo unde crestinismul este minoritar), Mos Craciun s-a disociat de imaginea Sarbatorii Craciunului, fiind sarbatorit peste tot in lume, indiferent de religie sau alte obiceiuri locale. Gasiti aici si aici articole detaliate despre obiceiurile de Craciun din diverse colturi ale lumii.


Mos Craciun este personajul de legenda care vinde cel mai bine pe intreg mapamondul. Intrecand orice erou de benzi desenate sau vedeta, mosul imbracat in rosu, cu barba alba si cu sania lui trasa de reni reprezinta poate cel mai genial produs de marketing creat vreodata, avand un urias potential de vanzari ce pare a nu seca dupa aproape 80 de ani de existenta (prima reclama cu Mos Craciun dateaza din 1931).

Mos Craciun vinde aproape orice, de la dulciuri din martipan, obiecte de imbracaminte, jucarii si pana la bijuterii extravagante sau masini scumpe. Reteta vanzarilor de succes se pare ca este atasarea numelui lui Mos Craciun de produs, indiferent care ar fi acesta. Telefoanele mobile, computerele, echipamentele sportive, vacantele exotice sau banalele obiecte de uz casnic, toate ies din tolba mosului devenind mult dorite cadouri de Craciun. Daca adaugam si mancarea si bautura - consumate, in ciuda sfaturilor medicale si ale celor mai bune intentii ale consumatorilor - in cantitati industriale in toata perioada sarbatorilor de iarna dar mai ales la masa de Craciun, obtinem ceea ce s-ar putea numi „super brandul” Mos Craciun.
 
Nasterea celui mai faimos produs de marketing al secolului


Provenind initial dintr-o modificare a numelui sfantului Nicolae (vezi Cum a devenit ierarhul Nicolae din sfant in Mos Craciun), celebrul binefacator al copiilor din intreaga lume, asteptat cu sufletul la gura din Rusia pana in Papua Noua Guinee, Mos Craciun reprezinta in fapt un produs sincretic, izvorat din legende si povesti dar mai ales din imaginatia oamenilor de marketing si chiar al statelor, ce l-au transformat, in virtutea nevoii de promovare, in figura centrala a sarbatorilor de iarna.
 
Pere Noel cum ii spun francezii sau Santa Claus cum ii spun englezii a fost sarbatorit pana si in perioada comunista in Europa de Est, copiii generatiilor de dinainte de Revolutie asteptand cadourile de sarbatori ale lui Mos Gerila; Mos Activistul, cum ii spuneau mai in gluma mai in serios parintii. Si care, coincidenta sau nu, era imbracat in rosu, avea barba alba si lasa sub brazii impodobitii cadouri pentru copiii cuminti.
 
Exista mai multe straturi ale povestii lui Mos Craciun, primul dintre acestea fiind legenda vietii Sfantului Nicolae (a trait in secolul IV e.n.), sarbatorit pe 6 decembrie. Desi nu este foarte clar drumul transformarii unui episcop crestin in aducator de daruri pentru copii, se pare ca este vorba despre o extrapolare a legendei ce inconjoara viata si binefacerile sale, una dintre cele mai cunoscute fiind cea legata de inzestrarea a trei tinere sarmane carora le-a facut cadou, pe rand, cate o punga plina cu aur, astfel incat sa nu ramana nemaritate (vezi aici pe larg). Legenda mai spune ca Sfantul Nicolae s-a furisat pe acoperis (pentru a nu fi vazut de tatal fetelor) si a dat drumul pungii cu aur pentru fata cea mica pe horn, punga cazand intr-o soseta pusa la uscat langa semineu, ceea ce a determinat pare-se si obiceiul de agata sosetele langa soba in asteptarea lui Mos Craciun. Exista, de asemenea, o veche legenda rusa crestina care pomeneste existenta unui al patrulea mag ce mana prin stepa o sanie trasa de reni purtand cadouri pentru copii, in vreme ce magii cei trei de la Rasarit au venit la Bethleem, urmand steaua ce li se aratase pe cer, pentru a se inchina Pruncului Sfant, caruia i-au adus in dar aur, smirna si tamaie. Este posibil, prin urmare, ca obiceiul daruirii cadourilor de Craciun sa derive si din aceste intamplari.
De altfel, in Spania de exemplu, copiii nu primesc daruri decat in 6 ianuarie (cand este Epifania), zi in care se celebreaza cei trei regi (Los Reyes Magos), fiecare dintre ei reprezentand cate un continent: Europa (Melchior), Asia (Caspar) si Africa (Balthasar).
 
Santa Claus, cum este denumit in engleza Mos Craciun, pare a-si trage numele dintr-o deformare lingvistica a numelui Sfantului Nicolae in Belgia si Tarile de Jos - Sinterklaas - si care a aparut prima oara intr-o lucrare a scriitorului Washington Irving, tema fiind ulterior reluata de catre pastorul Clement Clarke Moore intr-o lucrare inspirata de cea a lui Irving si destinata copiilor sai, poate cea mai cunoscuta lucrare americana, denumita „A visit from St. Nicholas”.  In aceasta poveste regasim ideea de Mos Craciun (Santa Claus) ce ne este astazi familiara, inclusiv aparenta fizica, numele (inspirat, dupa cum mentionam, de lucrarea lui Irving), noaptea in care aduce cadouri, modalitatea de transport - sania trasa de reni, numarul si numele acestora, precum si traditia ca mosul aduce jucarii copiilor. Povestea, publicata initial anonim in 1823 si atribuita pastorului Moore, transcede ulterior granitele americane, raspandindu-se initial in intreaga lume anglofona si unificand ideea de Sfantul Nicolae, Santa Claus, intr-una singura, cea a lui Mos Craciun.
 
Mos Craciun devine cu timpul mai cunoscut in lume ca aducator de daruri pentru copii, Sfantul Nicolae fiind in continuare mai important in unele tari ortodoxe precum Grecia sau Rusia.
 
Si daca Sfantul Nicolae aducea daruri iar Sinterklaas a devenit Santa Claus, al treilea strat al povestii lui Mos Craciun, infatisarea de mosulet vesel si rotofei cu barba alba si haine rosii cu poale si maneci tivite cu blanita alba, trebuie sa ii fie atribuita lui Thomas Nast. Caricaturistul american a desenat ceea ce avea sa devina imaginea clasica a lui Mos Craciun in 1863, pentru revista Harper’s Weekly; desenul sau a transformat imaginea mosului, dintr-un batran inalt si slabut imbracat in verde (ca si elfii legendari care il ajutau sa impacheteze cadourile) in mosuletul simpatic si rotofei de astazi.
 
Numele mosului in limba romana pare a proveni dintr-un nume stravechi ce ar insemna Creat sau Nascut, cu referire la Iisus Christos, Fiul lui Dumnezeu, a carui nastere este sarbatorita de Craciun. Numele mosului este format cu acest nume al sarbatorii, insa publicitatea a inlocuit si in acest caz vechea imagine a unui om imbracat in costum popular cu imaginea rubiconda a Mos Craciunului modern.
 
In ceea ce priveste data si obiceiurile sarbatorii Nasterii Domnului, unele surse istorice il mentioneaza pe teologul Arie care se pare ca a promovat, dupa anul 325 e.n., sarbatoarea ce a fost ulterior adoptata de catre goti si apoi de alte popoare europene. Desi data initiala a sarbatoririi este primvara, ulterior a fost aleasa data de 25 decembrie care are multe semnificatii in religiile precrestine. Romanii sarbatoareau pe 25 decembrie „Nasterea Soarelui Neinvins” (Dies Solis Invicti Nati sau Deus Solis Invictus), simbol al renasterii soarelui (solstitiul de iarna este pe 22 decembrie) si alungarii iernii.
 
Despre resedinta oficiala a lui Mos Craciun stim tot de la celebrul caricaturist american din secolul XIX Thomas Nast, cel care a stabilit in 1885 ca resedinta oficiala a lui Mos Craciun este la Polul Nord, in vreme ce scriitorul George Webster a fost cel care un an mai tarziu, preluand ideea lui Nast, impune si legenda fabricii de jucarii a Mosului.
 
Presa este practic cea care ii muta in anii ‘50 resedinta in Laponia, dupa ce a hotarat ca renii nu au ce manca la Polul Nord. De atunci si pana astazi, copiii stiu ca Mos Craciun isi pregateste vizita anuala in casuta lui din catunul lapon Korvatunaturi (Mlastina Urechii), asa cum le-a dezvaluit actorul si realizatorul finlandez de radio Markus Rautio la o emisiune pentru copii in 1927. El a dezvaluit ca Mosul locuieste undeva in Muntii Korvatunturi din tinutul Savukorski, la granita dintre Finlanda si Rusia.
 
Renii lui Mos Craciun sunt: Rudolf, Vixen, Blitzen, Comet, Cupid, Dancer, Dasher, Donder si Prancer, adica aceleasi nume pe care sus-pomenitul Clement Clark Moore le dadea in 1823 in a sa „A visit from St. Nicholas”. Rudolf este cel mai cunoscut dintre renii lui Mos Craciun, fiind conducatorul celorlalti. Ca o curiozitate, in SUA exista nu mai putin de 34 de localitati ce poarta numele renilor, 27 dintre acestea fiind localizate in Alaska.
 
 

Intrarea in istoria marketingului si nasterea unui super-brand
 
Prima reprezentare in scop publicitar a Mosului este realizata in 1931 (vezi foto) de catre compania Coca Cola,intr-un spot care arata cum Mos Craciun creste mai inalt decat elfii, isi pierde mantia rosie si imbraca un costum deux-pieces (pantaloni si tunica), avand culoarea rosului-Coca Cola. Poate cea mai de succes campanie de marketing a tuturor timpurilor, nu atat prin cresterea punctuala a vanzarilor din acel an a bauturilor Coca Cola, ci prin imaginea extrem de puternica pe care a impus-o, marcheaza astfel intrarea in istorie si in memoria vizuala colectiva a lui Santa Claus asa cum il cunoastem astazi.
De altfel, Coca Cola utilizeaza si in spoturile publicitare contemporane o imagine foarte asemanatoare cu cea a Mosului creat in 1931 de catre desenatorul Haddon Sundblom: un mos durduliu, vesel, cu obraji imbujorati si imbracat in rosu-Coca Cola.
Campania publicitara a legendarei companiei Montgomery Ward Company (care a distribuit primul catalog de vanzari comandat prin posta) introduce si imaginea renului Rudolf, cel cu nasul rosu, iar din 1950 Mos Craciun va avea resedinta oficiala in Laponia, la Napapirii (langa Rovaniemi) in Finlanda, chiar pe paralela de 66 de grade.
 
Imaginea publicitara a lui Mos Craciun este una complexa, intens exploatata si promovata pe plan global de aproape toate companiile comerciale iar, in cazul resedintei sale oficiale, de un stat intreg. Autoritatile finlandeze au largit aeroportul orasului pentru a permite si aterizarea avioanelor de mari dimensiuni si promoveaza intens „locuinta lui Mos Craciun”, prin sprijinirea de initiative turistice care includ si excursii in zona, ceea ce a impulsionat foarte mult economia regiunii. In prezent exista chiar si o pagina live pe internet unde poate fi urmarita plecarea oficiala in 23 decembrie a Mosului in calatoria sa imprejurul globului pentru a duce cadourile pentru copii.
 
Pierzandu-si semnificatia strict religioasa in multe zone ale globului (acolo unde crestinismul este minoritar), Mos Craciun s-a disociat de imaginea Sarbatorii Craciunului, fiind sarbatorit peste tot in lume, indiferent de religie sau alte obiceiuri locale. 


In concluzie, va uram vanzari cat mai multe prilejuite de sarbatoarea Craciunului, si nu uitati doar daca ganditi cu cap puteti realiza profituri mari indiferent ce vindeti! 

CRĂCIUN FERICIT!  

P.S. Şi cu profit!

Surse
text: afladespre.ro
foto: itthing.com, tripod.com şi rockymountainnews.com
video: youtube.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu