Sunt tinere, au putere de decizie și în spate o mare companie americană. În față le stă cea mai săracă piață europeană și o concurență acerbă ce anunță că vrea să le cumpere cu totul. Ce se întâmplă cu UPC România?
O scurtă privire aruncată pe lista conducerii subsidiarei din România a principalului jucător pe piața europeană și mondială de comunicații prin cablu, Liberty Global Inc. (LGI), arată că majoritatea este compusă din femei. După plecarea, la sfârșitul anului trecut, a veteranului american Jack Mikaloff, compania a rămas în seama Severinei Pascu, 38 de ani, fosta directoare financiară (CFO), acum CEO, și a Iuliei Florea, 34 de ani, directoare de operațiuni (COO). Direcțiile de marketing, finanțe, relații cu clienții și comunicare sunt conduse tot de femei. După tipicul corporatist, nu există comentarii față de informațiile de pe piață – nedezmințite – privind încercarea de preluare lansată de mai multe bănci internaționale mandatate de rivalii RCS&RDS. Dar există proiecte de dezvoltare și se anunță surprize tehnologice.
STRATEGIA. UPC și‑a stabilizat situația financiară (o scădere a cifrei de afaceri de 4%, la jumătate față de rivali) și anunță acum, după doi ani în care a investit aproximativ 100 mil. euro – cifrele exacte sunt păstrate doar pentru registrele proprii – în modernizarea rețelei, că este gata să atragă banii românilor dornici de servicii de televiziune digitală, Internet de mare viteză și telefonie. Fie ei abonați casnici sau de business. „Focusul nostru rămâne pe clienții dispuși să achiziționeze produse cu valoare adăugată pentru a putea capta surplusul de cash din piață“, afirmă Severina Pascu într‑o discuție cu echipa de la Money Express. Deși compania a pierdut clienți în această perioadă de reconstrucție pe toate liniile de produs, șefa ei nu a renunțat la strategia anunțată încă de anul trecut: creștere organică, pe baza calității – „avem acum cea mai bună ofertă de televiziune digitală și cea mai mare viteză, stabilă, la Internet“, spune ea – fără obiective de achiziții. Sau, în limbaj corporatist, „există potențial acolo unde suntem, ne concentrăm pe rețeaua deja dezvoltată; ne uităm oportunist la posibilități de extindere, dar focusul este pe captarea valorii deja existente în zona noastră“. Pe ce se bazează? UPC a lansat în noiembrie trecut la Cluj, ca proiect pilot, Internetul său de mare viteză, la aceeași valoare maximă cu a concurenței RCS&RDS și Romtelecom, 100 Mbps. Pascu a făcut parte din grupul de test și a avut o rată stabilă de succes de 94%, cu o conexiune wireless. Așa explică „surpriza plăcută“ pe care a trăit‑o conclavul majoritar feminin de la conducerea operatorului când a constatat că utilizatorii clujeni încep să vină sau să se reîntoarcă în număr nesperat de mare, dar necomunicat public.
Potrivit consultantului în comunicare Iulian Comănescu, Internetul „pentru oameni obișnuiți“, majoritatea tăcută, e mai bun la Romtelecom, fiindcă bătrâna rețea telefonică de cupru, răspândită peste tot, este mai fiabilă (prin ADSL) decât cablurile întinse pe toate gardurile de RCS‑RDS, UPC și predecesorii lor. Dacă e vorba de fibră optică sau HDSPA pe mobil, sigur că avantajul este limpede, subliniază el.
TENTAŢII. Așadar, subsidiara LGI nu țintește să urce rapid înapoi pe primele locuri ale podiumului, de unde a fost detronată recent și la capitolul televiziune de Romtelecom‑Dolce, după un cuplu de achiziții recente (clienții Boom și AKTA au ridicat pe locul doi fostul operator monopolist). Și se bazează pe inovațiile tehnologice pregătite de compania‑mamă, care ar trebui să fie însă lansate mai întâi pe piețele avansate din Olanda, Elveția și Germania, acolo unde valoarea facturii individuale atrage investiții de alt ordin de mărime. Este vorba de platformele de agregare de conținut Horizon (televiziune) și Orion (Internet), care integrează toate dispozitivele din casă și transformă televizorul într‑o interfață pentru întreg universul comunicării, care poate memora profilul utilizatorului – „pot să dau telefon de pe televizor, pot să accesez Facebook, Twitter, jocuri, pot să îl sincronizez cu camera digitală, cu orice aparat compatibil. Horizon transformă cu totul experiența de a te uita la televizor, este pur și simplu altceva“, ne ispitește Pascu. „Dacă eu văd «Anatomia lui Grey», îmi înregistrează episoadele și‑mi recomandă în josul paginii ce alte show‑uri mi‑ar mai plăcea“, detaliază ea, subliniind că singura problemă este când, nu dacă va lansa UPC un asemenea produs în România. Este adevărat, țara are cel mai mic cost pe abonat, competiția este dură, situația economică e dificilă, dar pe de altă parte clienții sunt sofisticați, nevoia de Internet există, potențialul de creștere al clienților la fel, trendurile de consum, de entertainment cresc și la noi ca afară, detaliază ea.
Și Comănescu admiră ofertele HD ale UPC și se declară mulțumit de DTH‑ul de la Dolce, dar consideră posturile de televiziune ale RCS și Romtelecom un atu. Chiar dacă 10 TV a fost un eșec, spune el. Compania lui Zoltan Teszari face lucrurile foarte repede și în stil mare și nu există riscul să se oprească aici. În plus, și Romtelecom are în plan o televiziune de știri, e de văzut când și cum va apărea, avertizează el.
Și Comănescu admiră ofertele HD ale UPC și se declară mulțumit de DTH‑ul de la Dolce, dar consideră posturile de televiziune ale RCS și Romtelecom un atu. Chiar dacă 10 TV a fost un eșec, spune el. Compania lui Zoltan Teszari face lucrurile foarte repede și în stil mare și nu există riscul să se oprească aici. În plus, și Romtelecom are în plan o televiziune de știri, e de văzut când și cum va apărea, avertizează el.
AMENINŢAREA. Potrivit șefei UPC, problema noilor tehnologii este piața, care nu e încă pregătită ca ofertă de conținut și nici economic. Piața dorește video la cerere și 3D, dar este suficient de mare ca să aducă profit? Până atunci, de pe culoarele băncilor elvețiene se întrevede spectrul preluării de către RCS&RDS, companie cu o cifră de afaceri anuală de 700 mil. dolari. Chiar dacă are de plătit în următorii doi ani datorii scadente de 550 mil. dolari, potrivit „Ziarului Financiar“, a reușit la începutul lui martie să obțină de la mai multe bănci credite de 368 mil. dolari. Compania controlată de omul de afaceri din Oradea are operațiuni în România, Ungaria, Serbia, Italia, Spania, estimate la peste 1 mld. dolari. Iar bătăioasa RCS&RDS a anunțat că pregătește un receptor mai performant și oferă la un preț de pornire mai mic canalele proprii de sport, inclusiv unul ce se laudă cu formatul HD.
Rămâne de văzut cum vor evolua lucrurile în România, dar și în sălile de consiliu ale băncilor elvețiene. Va fi lăsat conclavul majoritar feminin de la UPC la mâna unui antreprenor ce a crescut ghemurile de rețele de cartier până la un miliard?
Rămâne de văzut cum vor evolua lucrurile în România, dar și în sălile de consiliu ale băncilor elvețiene. Va fi lăsat conclavul majoritar feminin de la UPC la mâna unui antreprenor ce a crescut ghemurile de rețele de cartier până la un miliard?
Atuuri tehnice UPC
De la cel mai important jucător de pe piață în 2005, când a cumpărat Astral cu aproape 370 mil. euro, UPC a scăzut continuu, în timp ce RCS&RDS a crescut agresiv pe baza achizițiilor pas cu pas și a ofertelor de preț incredibil de mici pentru competitori.
1 Fiber Power. Lansat la sfârșitul lui martie, oferă Internet cu un debit de maximum 120 Mbps (15 Mbytes/s), prin fibră optică, față de cei 100 ai concurenței RCS&RDS și Romtelecom.
2 TV Digital. Peste 110 de canale digitale prin UPC HD, capacitate de personalizare, 65 de ore de înregistrare la DVR, tehnologie pregătită pentru Video on Demand și 3D.
3 Flexibilitate. Se pot face combinații între cele trei servicii, plus oferta competitivă la convorbirile telefonice business.
4 Calitatea serviciilor. UPC este pe ultimul loc la reclamații raportate la 100.000 de clienți, într‑un top în care conduc Romtelecom și RCS&RDS, urmate Orange, Vodafone și Cosmote, publicat recent de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
De la cel mai important jucător de pe piață în 2005, când a cumpărat Astral cu aproape 370 mil. euro, UPC a scăzut continuu, în timp ce RCS&RDS a crescut agresiv pe baza achizițiilor pas cu pas și a ofertelor de preț incredibil de mici pentru competitori.
1 Fiber Power. Lansat la sfârșitul lui martie, oferă Internet cu un debit de maximum 120 Mbps (15 Mbytes/s), prin fibră optică, față de cei 100 ai concurenței RCS&RDS și Romtelecom.
2 TV Digital. Peste 110 de canale digitale prin UPC HD, capacitate de personalizare, 65 de ore de înregistrare la DVR, tehnologie pregătită pentru Video on Demand și 3D.
3 Flexibilitate. Se pot face combinații între cele trei servicii, plus oferta competitivă la convorbirile telefonice business.
4 Calitatea serviciilor. UPC este pe ultimul loc la reclamații raportate la 100.000 de clienți, într‑un top în care conduc Romtelecom și RCS&RDS, urmate Orange, Vodafone și Cosmote, publicat recent de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
Cote de piaţă
- Telefonie fixă: Romtelecom (66%), RCS&RDS (33%), UPC (4%).
- Internet prin cablu: RCS&RDS (45%), Clicknet‑Romtelecom (24%), UPC (12%).
- Televiziune prin cablu și satelit: RCS&RDS (42%), Romtelecom‑Dolce (16%), UPC (16%).
text: money.ro
foto: money.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu